Cash is King!

Hoe word je in deze tijden dan King?


Cash is King! Hoe word je in deze tijden dan King?

Cash is King! Zeker in crisistijd! Maar, zoals altijd zijn er verhoudingsgewijs maar weinig koningen. Zo ook in het huidige MKB-ondernemers -en Franchiselandschap. En dat we in een crisis zitten is een understatement.

Een veelgehoord geluid is, dat ondernemers door de goede economische ontwikkelingen de afgelopen jaren ‘vet op de botten’ zouden moeten hebben om deze periode goed door te komen. En zo niet, dat dit aan hen zelf is te wijten…..Echter: Gemiddeld mag een MKB-ondernemer blij zijn als hij jaarlijks ca 7,5% - 10% brutowinst overhoudt in goede tijden. Vaak wordt deze winst ook weer geïnvesteerd in het eigen bedrijf.

Als de omzet dan ineens abrupt volledig wegvalt zoals in deze Corona crisis en de kosten doorlopen, is na 1 maand zo een beetje de hele jaarwinst van het jaar ervoor verdampt! Je kan je dus voorstellen, dat ook gezond geachte bedrijven, die hun jaarwinsten wel hebben gereserveerd na 3 maanden zonder omzet ook in de problemen komen.

TOZO, TOGS, NOW, BMKB

De overheid onderkent dit en heeft hiervoor ondersteuning geboden met de TOZO, TOGS, NOW, de versoepeling van de BMKB – regeling en de mogelijkheid om belastingen later te betalen (zie de website van de rijksoverheid voor de inhoud van deze regelingen).

Het Ministerie van Financiën heeft daarnaast de banken opgeroepen om soepel om te gaan met aanvragen van (tijdelijke) financieringen.Helaas blijkt in de praktijk dat de weg allerminst vrij is voor MKB-ondernemers (en dus ook franchisegevers, franchisenemers en andere samenwerkingsverbanden) voor dergelijke bancaire financieringen en zijn de banken ondanks eerdere uitspraken erg terughoudend.

Hoe kom je dan aan de benodigde liquiditeit om een beetje King te worden?

  1. Allereerst door gebruik te maken van de bovenstaande mogelijkheden die geboden worden door de overheid, meld je aan voor de regeling(en) waarvoor jij of jouw onderneming in aanmerking komt;
  2. Door goed te kijken of jouw huidige verdienmodel nog wel de juiste is of (ingrijpende) aanpassingen vereist! (Denk daarbij bijvoorbeeld aan het restaurant, dat zijn dienstverlening verlegd naar bezorging, of persoonlijke dienstverlening verplaatst naar online dienstverlening etc.) Quick wins en snel schakelen zijn hier natuurlijk erg belangrijk!
  3. Maak een nieuwe forecast voor de komende maanden en pas deze zonodig maandelijks aan;
  4. Ga in gesprek met je business partners hoe je gezamenlijk de samenwerking kunt borgen, door afspraken te maken met elkaar over betalingstermijnen, huren etc., en de financiële pijn te verdelen;
  5. Herstructureren van je bedrijf en/of je eventuele huidige financieringen. Ga hiervoor vooral op tijd in gesprek met je bank en wacht niet totdat je niet meer kunt voldoen aan je betalingsverplichtingen;
  6. Kijk waar je ook in privé de uitgaven kunt verlagen om voor je privé uitgaven jouw ondernemers inkomen zo min mogelijk aan te spreken!
  7. Last but not least: Maak gebruik van al jouw ondernemersvaardigheden die je bezit!!

Heb je hierbij ondersteuning nodig? FranchiseLab heeft naast haar jarenlange franchise-ervaring ook al meer dan 20 jaar ervaring in financiële dienstverlening en is je graag van dienst! Dit, doen wij samen met ons netwerk van professionals, zodat wij franchisegevers, franchisenemers en ook ‘gewone’ ondernemers kunnen bijstaan met deze lastige vraagstukken.

Je kunt ons bereiken op 06-52407949 of stuur een mail naar robin@franchiselab.nl voor een oriënterend (online) gesprek of reageer via onze website www.franchiselab.nl!

Met vriendelijke groet,

Geen alternatieve tekst opgegeven voor deze afbeelding

 

Robin Urban FFP

mob: 06-52407949

mail: robin@franchiselab.nl

www.franchiselab.nl


Franchise advies

FranchiseLab begeleidt u in iedere groeifase van uw franchise organisatie....Lees verder »

Franchise legal

Met Franchise Legal profiteert u als franchisegever van een werkwijze...Lees verder »

Franchise recruitment

Zonder franchisenemers heeft u geen formule. Kwaliteit maar zeker ook...Lees verder »

  • Meal Kits Blue Apron maken vliegende start

    30.08.2013
    Eens in de zoveel tijd kom je een formule tegen die even briljant als eenvoudig is of misschien wel briljant...
    Lees verder »
  • Komkommertijd

    02.08.2013
    Het leek er even niet meer van te komen maar de zomer is dan eindelijk zinderend van start gegaan. Werkend Nederland...
    Lees verder »
  • Als je doet wat je altijd deed…

    08.04.2013
    In onze franchisepraktijk heb ik het geluk dagelijks samen te mogen werken met positief ingestelde mensen. Ondernemers die ondanks -...
    Lees verder »
  • Social media binnen franchiseorganisaties

    01.08.2012
    In de huidige markt zien we dat franchiseorganisaties en franchisemerken nog relatief weinig gebruik maken van de inzet van social...
    Lees verder »
  • Franchise: de voor- en nadelen

    04.07.2012
    Franchise heeft voordelen en nadelen voor zowel de franchisegever als de franchisenemer. In dit stuk zetten we ze voor u...
    Lees verder »
  • Focus aanbrengen op je corebusiness

    24.05.2012
    Als mkb-ondernemer ben je vaak verkoper, secretaresse, it-er, marketeer, inkoper en boekhouder in één. De meeste ondernemers komen dan ook...
    Lees verder »
  • Iedereen aan de Big Mac®

    24.05.2012
    In mijn tijd als accountmanager waren mijn klanten ondernemers. Als ik mijn werk goed deed dan verkochten zij met regelmaat...
    Lees verder »
  • Gratis en vrijblijvend

    24.05.2012
    Wat je van ver haalt is lekker luidt een bekend vaderlands gezegde. Wie mooi wil zijn moet pijn lijden is...
    Lees verder »
  • Laat je franchisedroom niet in duigen vallen!

    24.05.2012
    In onze franchisepraktijk komen we voor onze opdrachtgevers in contact met veel uitstekende kandidaat franchisenemers. Na enkele gesprekken zetten we...
    Lees verder »
  • De vijf valkuilen voor de startende franchisenemer

    24.05.2012
    In de Verenigde Staten, de bakermat van franchising, wordt veel over dit onderwerp geschreven. Met name het rijke korps aan...
    Lees verder »
  • Zonder kwantiteit geen kwaliteit

    24.05.2012
    Je zou ook kunnen stellen: zonder korte termijn geen lange termijn. Je kunt nog zo’n mooi business model ontwikkeld hebben,...
    Lees verder »